PULS presenterar nu arbetsgruppen som kontinuerligt arbetar för studentdemokratin på programmet. Genom att utveckla och förbättra utbildningen bidrar de till att göra oss PA-vetare från Linköping ännu mer attraktiva på arbetsmarknaden.
Cilia Personne är årskursrepresentant i PA2V och berättar här kortfattat varför hennes, och hennes kollegors, roll är så viktig för studenterna.
Foto: Markus Thor
Vad gör ni i er arbetsgrupp?
Som årskursrepresentanter är vår uppgift att föra fram vår årskurs talan till lärare, kursansvariga och även till programansvarig. Detta för att på så vis kunna påverka och utveckla vår utbildning. I arbetet som årskursrepresentant ingår även att ta kontakt med kursansvarig både före, (eventuellt under) och efter en kurs, för att ge feedback om vad som kan förbättras i kursinnehållet. Förutom det hänger vi även på härliga UU-möten och två gånger per termin är det programråd, vilket är ett möte mellan oss studenter, ansvariga lärare, programansvarig och andra berörda på PA-programmet.
Hur många är ni?
Vi är två årskursrepresentanter från respektive årskurs (PA1, PA2V, PA2V och PA3).
Varför valde du att engagera dig som årskursrepresentant?
Det är stimulerande att känna att man faktiskt kan och har möjlighet att förändra och utveckla PA-programmet. Utbildningen lägger ju grunden för en del av vår framtid, så det är klart att vi då måste se till att göra vad vi kan för att skapa en så bra utbildning som möjligt. Dessutom är det den absolut roligaste och mest givande arbetsgruppen att vara med i, men det kanske alla säger?
Hur funkar det att kombinera uppdraget med plugget?
Det fungerar alldeles utmärkt. Vi har så kallade UU-möten var tredje vecka om två timmar åt gången, och arbetet som vi lägger ner utanför det har hittills inte varit svårt att kombinera med studierna. Det fungerar snarare som ett bra komplement då vi har så mycket kontakt med kursansvariga och lärare.
Varför engagera sig i detta?
Det roligaste är som jag tidigare sa att man som årskursrepresentant har möjlighet att påverka och utveckla utbildningen. I övrigt är det intressant att arbeta och diskutera med studenter från andra årskurser än sin egen, vilket gör att man får inblick i de andra årskurserna och lär känna nya personer.
Har du träffat någon etta ännu?
Jag har träffat flera Nollan (numera ettor) och de verkar vara ett riktigt roligt gäng med höga ambitioner om att engagera sig i PULS, vilket jag tycker är väldigt kul! Eftersom jag även var med under Nolle-P, vet jag att de är väldigt duktiga på att festa också!
Var du rädd för PAmp?
Pamp är bara hårda på utsidan men mjuka inuti.
Intensitet i arbetet just nu hos Årskursrepresentanterna:
Vilopuls · Arbetspuls · Maxpuls