Varje år på årsmötet delas priset för årets PULS Pedagog ut. Medlemmarna i sektionen får nominera den lärare som de tycker har skiljt sig från mängden. 2009 års pris gick till Mehran Noghabai som är kursansvarig i ekonomikursen. Nomineringen till priset var att han lär ut företagsekonomi och företagsekonomins grunder både i tal och skrift på ett pedagogiskt vis, att han brinner för sitt ämne och har en vilja att alla studenter ska lära sig och tar alltid tid för studenterna. Mehrans stora engagemang och färgstarka personlighet som syns både i och utanför föreläsningssalarna gör att PULS medlemmar bland annat omnämner Mehran som ”årets höjdpunkt” och ”årets i särklass bästa föreläsare”, vilket är ett gott betyg till en värdig vinnare av årets pedagog 2009. I en intervju med PSS säger Mehran att det kändes overkligt och lite nojigt när han fick reda på att blivit årets pedagog.
– Det tog tid innan jag förstod att det var sant och att mina ansträngningar möttes av en sådan uppskattning.
PSS frågade vad han trodde var orsaken till att han blivit nominerad och hans svar var för att han och studenterna lyckades hitta och förstå varandra i en kurs som annars kan uppfattas som lite skrämmande, ekonomi är ett annat sätt att tänka och uttrycka sig. För Mehran är kommunikation A och O.
– Om man vill att folk ska lyssna på en så måste man själv kunna lyssna och läsa av, säger han.
I sin undervisning menar han att han aldrig tog något för givet och hela tiden förenklade och framförallt resonerade öppet kring olika problemställningar. Detta tyckte han gav ett positivt gensvar och öppnade ett nytt perspektiv hos många. Han försökte också hålla liv i kommunikationen mellan lärare och student också utanför lärosalen, via hemsidan, mail och möten. För Mehran är det viktigaste att ingen kände sig utanför och att många kände en sådan trygghet och öppen stämning att studenterna vågade ställa vad många skulle uppfatta som ”dumma frågor” och att detta kanske hade en stor del i att han blev nominerad.
– Det handlar om att blåsa lite liv och våga göra kursen till sin och det tycker jag många gjorde på ett förtjänstfullt sätt.
PSS frågade till sist vad han kommer att göra för att lyckas bli nominerad igen och till det svarade han att han kommer att arbeta för att studenternas förståelse för kursen vilar på en solid grund och att de uppmuntras att använda sina förkunskaper och de hjälpmedel som finns i modelltänkandet, till exempel matten och datorn. Dessutom tänker han dra nytta av andras goda erfarenheter och integrera examinationen i lärprocessen.
– Jag kommer att fortsätta stå på studenternas sida men en kurs blir aldrig bättre än vad studenterna gör den till. Mycket hänger på vår motivation och inställning till ämnet och lärandet. Ett gott betyg till mig är ett gott betyg till en bra laginsats.